Rektorsbrev november

Hoppas ni alla hade ett härligt läslov i förra veckan. Jag skriver detta för att det är ett alldeles strålande sätt att stimulera läsandet både hos barn och vuxna som Läsfrämjandet dragit igång. Biblioteket i Storvreta erbjuder så mycket för oss alla att ta del av.

Under terminen reflekterar man ibland vad det är som pågår i alla klassrum och fritidslokaler. Jag ser att pedagogerna på skolan gör ett enastående arbete med att hitta utmaningar för eleverna. De har tydliga förväntningar och jobbar med delaktighet i flera avseenden. Det resulterar i ökad trivsel och högre måluppfyllelse för eleverna på sikt.

Vi jobbar t ex med NOMP i matematik för alla årskurser. Eleverna övar matematikfärdigheter på valfri plats och elev och förälder kan på ett smidigt sätt arbeta med matteläxan. Läraren kan följa elevens utveckling och utmana med nya uppgifter. Vi genomför också matematiklyftet del 2 i åk F-5. Den planeringen läggs upp av handledaren, Ann-Helen Burman Shavroff, tillsammans med lärarna på skolan. Jag tycker det är mycket intressant att följa detta arbete. Så fortsatt fokus på matematik alltså.

Det var trevligt att träffa er föräldrar på öppet hus. Under eftermiddagen bjöds på varierade aktiviteter och jag hoppas ni fick ta del av det spännande arbete som görs både i skolan och på fritids.

Snart är november till ända och vi kan se fram emot advent och Lucia. Innan dess får vi njuta av färgprakten ute och läsa en bok eller en spännande artikel. Varför inte högläsa för de stora barnen!

Hälsningar,

Outi Määttä rektor