Rektorsbrev september

Redan dags för det andra brevet i höst. Jag är glad för att du hittade hit när du var ute på vår fina hemsida. Där finns all viktig information gällande skolans verksamheter.

I höst kommer alla årskurser att kunna vara med på NOMP. Vi har beslutat att utöka skollicensen att innefatta fler elever. Många föräldrar uttryckte sig positivt under förra året när åk 1-3 hade NOMP som läxa. Mer om det från era klasslärare.

Föräldramötena avlöser varandra under några kvällar. Det känns trevligt att se fler ansikten som känns bekanta efter de 4 år som jag varit i Storvreta.

Jag hoppas att ni tagit del av den satsning vi gjort på att planera verksamheten på Grönans fritids åk 2-3 ytterligare. Det gäller att tänka smart kring utevistelse, idrottsfritids, mellanmål och innelek när det är många barn på fritids.

Lärarna på skolan fortsätter att fortbilda sig under det så kallade "mattelyftet". Skolverket har tagit fram väldigt bra material som är värt att arbeta med och vi har en egen matteutvecklare på skolan.

I matsalen har vi ett ljudöra för att fånga upp ljudnivån och åtgärda om den skulle vara olämplig. Mer om detta senare. Vi har ett fortsatt gott samarbete med Kost och Restaurang och jag ser att maten äts med god aptit och att barnen glatt provar nyheter från exempelvis salladsbordet.

Vi arbetar också med Skolfastigheter gällande sådant som har med våra fastigheter att göra.

Framförallt arbetar vi tillsammans med er föräldrar kring era barn. När vi hittar framkomliga vägar ihop ser vi den allra bästa utvecklingen för barnen. Vårt elevhälsoteam består av en ny psykolog, Erik Berglund. Annica Cervin, vår kurator, jobbar också mer på skolan från i höst. Hon är här fyra dagar i veckan.

Det första skolrådet för läsåret är 30/9 kl 18-20 i personalrummet. Hoppas alla klasser utsett representanter!

Rektor Storvretaskolan

1 september 2015